Zadania na Piątek 04.02.2022r.
Kochane Wiewióreczki, witam Was serdecznie!😃
Bajki i baśnie, czy znamy je wszystkie?
Przeniesiemy się do krainy bajek słuchając piosenkę „W krainie bajek”
Dzisiaj przybywa do Was Bajkowa wróżka z Krainy Bajek. Na Krainę Bajek spadło wielkie nieszczęście. Otóż zły czarodziej Kadabra rzucił na nią klątwę. W bajkowej krainie wszystko się pomieszało. Nikt teraz nie wie, w jakiej mieszkał bajce i nie może do niej wrócić. To straszne i smutne, ale jest na to rada. Wy możecie pomóc naszym bohaterom, bo przecież bardzo dobrze znacie bajki. Czy chcecie im pomóc i zdjąć zaklęcie z bajkowej krainy? Jeżeli tak, to musicie wykonać zadania. Życzę wam powodzenia!
Zły czarnoksiężnik pozamieniał (pomieszał) tytuły bajek. Posłuchajcie zamienione tytuły i podajcie ich poprawne nazwy:
- „Cudowny Kapturek”
- „Janek i Gosia:
- „Gapciusek”
- „Kot w surducie”
- „O rybaku i rudej rybce”
- ‘Brzydka kaczka”
- „Kinokio”
- „Kubuś Łakomczuszek”
- „Chłopiec z zapałkami”
- „Śpiąca księżniczka”
- „Złote kaczątko”
- „Dziewczynka na ziarnku fasoli”
- „Trzy kotki”
- „O wilku i siedmiu małpiątkach”
Następnie posłuchajcie fragmentów bajek czytanych przez rodziców. Zadaniem Waszym jest odgadnięcie tytułu oraz wskazanie, co nie zgadza się w treści bajki:
Książę stanął przed domem, macocha wybiegła mu naprzeciw, zapraszając uprzejmie do środka. Trzy córki, strojąc skromne minki, usiadły na krzesłach i wyciągnęły przed siebie nogi. Książę zaczął mierzyć pantofelek, który, o dziwo, pasował na stopy wszystkich sióstr. – Ooo.., – zawołał książę. (Ile córek miała macocha? Na kogo pasował pantofelek?) „Kopciuszek”
Chrr…, chrrr.. – słychać było głośne chrapanie wilka. Do chatki weszła mała dziewczynka w czerwonej czapeczce. Zbliżyła się do łóżka. Otworzyła usta i z wielkim apetytem połknęła smacznie śpiącego wilka. (Kto kogo połknął w tej bajce?) „Czerwony Kapturek”
Był sobie pewien młynarz, który zostawił swemu kotu w spadku młyn i osła.
– To ci dopiero majątek! – westchnął kot. Natychmiast więc wybrał się na zakupy do miasta i kupił sobie kapelusz. (?) „Kot w butach”
Nad jeziorem w swym gnieździe siedziała kaczka, wysiadywała pisklęta. Nudziła się ogromnie. Aż w końcu jedno po drugim zaczęły pękać jaja i wychodzić z nich piękne kaczuszki. Pozostało tylko jedno jajo, a z niego wyskoczył piękny, młody królewicz. „Brzydkie Kaczątko”
Następne zadanie będzie polegało na połączeniu postaci bajkowych z ich rekwizytami.
https://learningapps.org/view181865
Kolejne wyzwanie to rozwiązanie Quizu „Z jakiej bajki pochodzi ten cytat?”
– Gdy zegar wybije godzinę dwunastą… czar pryśnie…
– Jeżeli puścisz mnie wolno, w zamian spełnię twoje trzy życzenia…
– Znów kłamiesz, mój chłopcze, kłamiesz… aż nos ci rośnie…
– Zaraz dmuchnę, zaraz chuchnę… i wnet domek ze słomy zdmuchnę…
– Babciu, a dlaczego masz takie wielkie oczy? Żebym mogła cię lepiej widzieć…
– Lustereczko powiedz przecie, kto jest najpiękniejszy w świecie…
– Wiesz Prosiaczku… miłość jest wtedy… kiedy kogoś lubimy… za bardzo…
– Wszystko smerfne, co się smerfnie kończy.
Zadanie kolejne polega na wysłuchaniu piosenek i określeniu, w jakich bajkach możemy je usłyszeć.
Zostało nam zadanie na odgadywanie tytułów bajek z ciągu nazw postaci i przedmiotów charakterystycznych dla danego utworu. Rodzice odczytają Wam nazwy a Wy odgadnijcie tytuły.
– młynarczyk, zwierzę, ogon, wąsy, buty, spryt („Kot w butach”)
– siostrzyczka, brat, las, Baba Jaga, chatka, pierniki („Jaś i Małgosia”)
– macocha, złe siostry, dużo pracy, bal, książę, pantofelek („Kopciuszek”)
– miód, Krzyś, Prosiaczek, Tygrysek, Kłapouchy, Kangurek („Kubuś Puchatek”)
Brawo! Myślę, że znakomicie się spisaliście. W krainie bajek i baśni zapanował ład i porządek.😀
Zasłużyliście na odpoczynek, możecie odpocząć przy wybranej bajce.
Jaś i Małgosia
Królowa Śniegu
Może zechcecie jeszcze skorzystać z zabawy rozwijającej umiejętność przeliczania, to zachęcam.
https://szaloneliczby.pl/plytki-domino/
Dzisiaj już się żegnamy, życzę Wam przyjemnego weekendu. Do zobaczenia.😃
Zadania na Czwartek 03.02.2022 r.
Witajcie Wiewióreczki w kolejnym bajkowym dniu!
Dzisiaj na początek proponuję wysłuchanie piosenki „Podróż do krainy bajek”.
Po wysłuchaniu piosenki powiedzcie, o jakich bajkach i baśniach była mowa w piosence. Jestem ciekawa czy wszystkie zapamiętaliście.
Następnie zachęcam do zabawy z wykorzystaniem rymowanki. Nauczcie się rymowanki na pamięć a jak już się nauczycie to spróbujcie wypowiedzieć rymowankę ze złością, z radością, ze smutkiem i ze strachem.
Kot w butach, Calineczka,
Kopciuszek i Śnieżka.
Znamy te postacie
– każda w baśni mieszka.
Dzisiaj proponuję Wam do obejrzenia bajkę „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków”.
Po obejrzeniu bajki odpowiedzcie na pytania dotyczące treści:
– Jakie postacie występowały w bajce?
– Z kim zostawała Śnieżka, kiedy krasnoludki szły pracować do lasu?
– Kto zapukał do drzwi domu, w którym mieszkała Śnieżka?
– Czym poczęstowała Śnieżkę zła królowa?
– Czy Śnieżka powinna otwierać drzwi obcej osobie i częstować się jabłkiem?
Pamiętajcie dzieci, nigdy pod żadnym pozorem nikomu obcemu nie otwierajcie drzwi, jeśli zostaniecie sami w domu, i nie bierzcie słodyczy od obcej osoby!
Teraz zapraszam do zabawy przy piosence. „My jesteśmy krasnoludki”, mam nadzieję, że pamiętacie jakie ruchy wykonujemy przy piosence, jeżeli nie to bawcie się dowolnie.
A teraz trochę odpoczynku. Usiądźcie wygodnie i poproście Mamę lub Tatę o przeczytanie zagadek. Myślę, że bez problemu poradzicie sobie z bajkowymi zagadkami.
Był drewnianym pajacykiem
co miał ludzki głos,
Lecz gdy głosem tym nakłamał
To rósł mu nos. /Pinokio/
Każda królewna
A tym bardziej ona,
Uważać powinna na wrzeciona. /Śpiąca królewna/
Kto na tańce w pałacu
czasu miał niewiele?
Kto, wybiegając z balu,
Zgubił pantofelek? /Kopciuszek/
Gdy się urodziło,
szare, brzydkie było.
W pięknego łabędzia
Później się zmieniło. /Brzydkie Kaczątko/
Oni, gdy zbłądzili w lesie,
W Baby Jagi wpadli szpony
Przez to, że nadgryźli domek,
co z piernika był zrobiony. /Jaś i Małgosia/
Kto za siedmioma górami
I za siedmioma lasami,
Mieszkał w chatynce maleńkiej
Z siedmioma krasnoludkami? /Śnieżka/
Mała jak paluszek
W płatkach róży spała.
Aż dnia pewnego, żaba ją porwała.
Czy wiesz jak na imię ta panienka miała? /Calineczka/
Na pewno doskonale znacie te postacie. Może macie w domu książeczki z nimi – jeśli tak, to spróbujcie odnaleźć je na ilustracjach. Wybierzcie jedną bajkę i poproście Rodziców, żeby przeczytali Wam ją wieczorem przed snem.
Zachęcam Was również do podjęcia wyzwania w grach memory:
https://eduzabawy.com/gry-online/memory/bajki/
https://learningapps.org/view181832
Możecie także skorzystać z bajkowych puzzli:
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/244643-psi-patrol
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/254260-kraina-lodu-2
Pięknie Wam dziękuję, jestem z Was dumna, Wasi Rodzice na pewno też!
Zadania na Środa 02.02.2022 r.
Witam Was kochane Wiewióreczki!😃
Zanim będziemy dalej poszerzać swoją wiedzę na temat bajek, na początek proponuję zabawę ruchową „Droga do krainy bajek”. Układamy długą skakankę (sznurek) w dowolnym kształcie. Waszym zadaniem będzie stopa za stopą przejść po skakance – „po krętej drodze do krainy bajek”. Podczas powtórzenia zabawy można zmienić położenie skakanki.
W krainie bajek dzisiaj szczególną uwagę zwrócimy na jedną bajkę. Rozwiążcie zagadkę a dowiecie się, o jaką bajkę chodzi.
Jaka to dziewczynka
ma roboty wiele,
a na pięknym balu
gubi pantofelek?
Czy pamiętacie, co takiego przydarzyło się Kopciuszkowi podczas balu? Wysłuchajcie uważnie bajki i przypomnijcie sobie historię dziewczynki o dobrym sercu.
Następnie odpowiedzcie na pytania :
– Dlaczego dziewczynka została nazwana Kopciuszkiem?
– Jak macocha i jej córki traktowały Kopciuszka?
– Co zrobiła wróżka, aby Kopciuszek mógł pójść na bal?
– Którą godzinę wybił zegar, gdy Kopciuszek opuścił bal?
Zastanówcie się, który z niżej wymienionych przedmiotów najbardziej pasuje do bajki o Kopciuszku:
• czapka
• piernik
• zegar
• koszyczek
Dlaczego wybraliście właśnie zegar? Macie rację, zegar wskazuje czas, a Kopciuszek musiał opuścić bal o odpowiedniej porze, czyli przed północą.
Zachęcam Was także do zabawy „Pomagamy Kopciuszkowi”.
Przygotujcie z pomocą rodziców dwie miseczki – jedną pustą, a drugą wypełnioną np. kaszą jęczmienną i fasolą lub grochem. Waszym zadaniem będzie jak najszybsze oddzielenie fasoli (grochu) od kaszy. Następnie możecie ułożyć z fasoli (grochu) obrazek dotyczący wybranej bajki lub wysypać kaszę na tackę i na niej paluszkiem narysować obrazek.
Proponuję także ułożenie obrazków wg kolejności zdarzeń – Kopciuszek
https://learningapps.org/1558154
Wczoraj omawialiśmy bajkę o Czerwonym Kapturku, możecie skorzystać także z gry Memory Czerwony Kapturek.
Zachęcam Was także do utrwalenia liczb.
https://szaloneliczby.pl/rozpoznawanie-liczb-ze-sluchu-1-10/
Na koniec proponuję wysłuchanie piosenki „Bajki śpiewajki – Kopciuszek”.
Myślę, że przyjemnie spędziliście czas na wykonywaniu zadań. Życzę miłego dnia!😃
Zadania na Wtorek 01.02.2022 r.
Witam Was bardzo serdecznie!
Kochane Wiewióreczki lubicie baśnie, bajki i bajeczki? Na pewno tak. Niektórzy z Was lubią słuchać, inni oglądać, a niektórzy może nawet już próbujecie czytać sami książeczki.
W tym tygodniu zapraszam Was do świata bajek i baśni.
Na początek proponuję obejrzenie filmiku a dowiecie się „Jak powstaje książka”.
https://youtu.be/Sfi381rhxUUtu
A teraz przypomnijcie sobie, jakie są zasady korzystania z książek.
Książki, bajki i baśnie nie tylko bawią, ale przede wszystkim uczą.
Dzisiaj proponuję Wam obejrzenie bajki pt. „Czerwony Kapturek”.
Po obejrzeniu bajki odpowiedzcie na pytania:
– Dlaczego dziewczynka miała na imię Czerwony Kapturek?
– Co niosła dziewczynka w koszyku?
– O czym przypominała jej mama?
– Dlaczego dziewczynka szła do babci?
– Kogo spotkał Czerwony Kapturek?
Teraz zastanówcie się i odpowiedzcie rodzicom, czego bajka Was nauczyła? – trzeba zawsze słuchać mamy; nie wolno rozmawiać z obcymi; należy opiekować się osobami starszymi i chorymi.
Następnie zachęcam Was do wykonania pracy plastycznej dowolną techniką na temat treści bajki „Czerwony Kapturek”.
Możecie także rozwijać swoją spostrzegawczość a także doskonalić umiejętność wycinania wykorzystując kartę pracy z puzzlami. Należy je wyciąć, następnie złożyć obrazek o Czerwonym Kapturku w całość.
Na koniec proponuję Wam wspólną zabawę rytmiczną z Kapturkiem z Tańcobajki o Czerwonym Kapturku.
Zapraszam Was na jutro, będziemy dalej zgłębiać wiedzę na temat bajek i baśni.
Życzę Wam miłego dnia!