Zdalne nauczanie 2021/2022 – grupa Wiewiórki

Zadania na Piątek 04.02.2022r.

Kochane Wiewióreczki, witam Was serdecznie!😃

Bajki i baśnie, czy znamy je wszystkie?

Przeniesiemy się do krainy bajek słuchając piosenkę „W krainie bajek”

https://youtu.be/v1aGJT4zoAk

Dzisiaj przybywa do Was Bajkowa wróżka z Krainy Bajek. Na Krainę Bajek spadło wielkie nieszczęście. Otóż zły czarodziej Kadabra rzucił na nią klątwę. W bajkowej krainie wszystko się pomieszało. Nikt teraz nie wie, w jakiej mieszkał bajce i nie może do niej wrócić. To straszne i smutne, ale jest na to rada. Wy możecie pomóc naszym bohaterom, bo przecież bardzo dobrze znacie bajki. Czy chcecie im pomóc i zdjąć zaklęcie z bajkowej krainy? Jeżeli tak, to musicie wykonać zadania. Życzę wam powodzenia!

Zły czarnoksiężnik pozamieniał (pomieszał) tytuły bajek. Posłuchajcie zamienione tytuły i podajcie ich poprawne nazwy:

  •  „Cudowny Kapturek”
  • „Janek i Gosia:
  • „Gapciusek”
  • „Kot w surducie”
  • „O rybaku i rudej rybce”
  • ‘Brzydka kaczka”
  • „Kinokio”
  • „Kubuś Łakomczuszek”
  • „Chłopiec z zapałkami”
  • „Śpiąca księżniczka”
  • „Złote kaczątko”
  • „Dziewczynka na ziarnku fasoli”
  • „Trzy kotki”
  • „O wilku i siedmiu małpiątkach”

Następnie posłuchajcie fragmentów bajek czytanych przez rodziców. Zadaniem Waszym jest odgadnięcie tytułu oraz wskazanie, co nie zgadza się w treści bajki:

Książę stanął przed domem, macocha wybiegła mu naprzeciw, zapraszając uprzejmie do środka. Trzy córki, strojąc skromne minki, usiadły na krzesłach i wyciągnęły przed siebie nogi. Książę zaczął mierzyć pantofelek, który, o dziwo, pasował na stopy wszystkich sióstr. – Ooo.., – zawołał książę. (Ile córek miała macocha? Na kogo pasował pantofelek?)   „Kopciuszek”

Chrr…, chrrr.. – słychać było głośne chrapanie wilka. Do chatki weszła mała dziewczynka w czerwonej czapeczce. Zbliżyła się do łóżka. Otworzyła usta i z wielkim apetytem połknęła smacznie śpiącego wilka. (Kto kogo połknął w tej bajce?)   „Czerwony Kapturek”

Był sobie pewien młynarz, który zostawił swemu kotu w spadku młyn i osła.
– To ci dopiero majątek! – westchnął kot. Natychmiast więc wybrał się na zakupy do miasta i kupił sobie kapelusz. (?)  „Kot  w butach”

Nad jeziorem w swym gnieździe siedziała kaczka, wysiadywała pisklęta. Nudziła się ogromnie. Aż w końcu jedno po drugim zaczęły pękać jaja i wychodzić z nich piękne kaczuszki. Pozostało tylko jedno jajo, a z niego wyskoczył piękny, młody królewicz.  „Brzydkie Kaczątko”

Następne zadanie będzie polegało na połączeniu postaci bajkowych z ich rekwizytami.

https://learningapps.org/view181865

Kolejne wyzwanie to rozwiązanie Quizu  „Z jakiej bajki pochodzi ten cytat?”

– Gdy zegar wybije godzinę dwunastą… czar pryśnie…

– Jeżeli puścisz mnie wolno, w zamian spełnię twoje trzy życzenia…

– Znów kłamiesz, mój chłopcze, kłamiesz… aż nos ci rośnie…

– Zaraz dmuchnę, zaraz chuchnę… i wnet domek ze słomy zdmuchnę…

– Babciu, a dlaczego masz takie wielkie oczy? Żebym mogła cię lepiej widzieć…

– Lustereczko powiedz przecie, kto jest najpiękniejszy w świecie…

– Wiesz Prosiaczku… miłość jest wtedy… kiedy kogoś lubimy… za bardzo…

– Wszystko smerfne, co się smerfnie kończy.

Zadanie kolejne polega na wysłuchaniu piosenek i określeniu, w jakich bajkach możemy je  usłyszeć.

https://youtu.be/r6iHz-z1JD0

Zostało nam zadanie na odgadywanie tytułów bajek z ciągu nazw postaci i przedmiotów charakterystycznych dla danego utworu. Rodzice odczytają Wam nazwy a Wy odgadnijcie tytuły.

– młynarczyk, zwierzę, ogon, wąsy, buty, spryt  („Kot w butach”)
– siostrzyczka, brat, las, Baba Jaga, chatka, pierniki  („Jaś i Małgosia”)
– macocha, złe siostry, dużo pracy, bal, książę, pantofelek  („Kopciuszek”)
– miód, Krzyś, Prosiaczek, Tygrysek, Kłapouchy, Kangurek  („Kubuś Puchatek”)

Brawo! Myślę, że znakomicie się spisaliście. W krainie bajek i baśni zapanował ład i porządek.😀

Zasłużyliście na odpoczynek, możecie odpocząć przy wybranej bajce.

Jaś i Małgosia

https://youtu.be/Njje-AJVkxs

Królowa Śniegu

https://youtu.be/XdIa4HMD1Eo

Może zechcecie jeszcze skorzystać z zabawy rozwijającej umiejętność przeliczania, to zachęcam.

https://szaloneliczby.pl/plytki-domino/

Dzisiaj już się żegnamy, życzę Wam przyjemnego weekendu. Do zobaczenia.😃

 

Zadania na Czwartek 03.02.2022 r.

Witajcie Wiewióreczki w kolejnym bajkowym dniu!

Dzisiaj na początek proponuję wysłuchanie piosenki Podróż do krainy bajek”.

https://youtu.be/yFcvIKAnFZE

Po wysłuchaniu piosenki powiedzcie, o jakich bajkach i baśniach była mowa w piosence. Jestem ciekawa czy wszystkie zapamiętaliście.

Następnie zachęcam do zabawy z wykorzystaniem rymowanki. Nauczcie się rymowanki na pamięć a jak już się nauczycie to spróbujcie wypowiedzieć rymowankę ze złością, z radością, ze smutkiem i ze strachem.

Kot w butach, Calineczka,
Kopciuszek i Śnieżka.
Znamy te postacie
– każda w baśni mieszka.

Dzisiaj proponuję Wam do obejrzenia bajkę „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków”.

https://youtu.be/O5WTEurZEYs

Po obejrzeniu bajki odpowiedzcie na pytania dotyczące treści:

– Jakie postacie występowały w bajce?
– Z kim zostawała Śnieżka, kiedy krasnoludki szły pracować do lasu?
– Kto zapukał do drzwi domu, w którym mieszkała Śnieżka?
– Czym poczęstowała Śnieżkę zła królowa?
– Czy Śnieżka powinna otwierać drzwi obcej osobie i częstować się jabłkiem?

Pamiętajcie dzieci, nigdy pod żadnym pozorem nikomu obcemu nie otwierajcie drzwi, jeśli zostaniecie sami w domu, i nie bierzcie słodyczy od obcej osoby!

Teraz zapraszam do zabawy przy piosence. „My jesteśmy krasnoludki”, mam nadzieję, że pamiętacie jakie ruchy wykonujemy przy piosence, jeżeli nie to bawcie się dowolnie.

https://youtu.be/H8B9hH6JUzM

A teraz trochę odpoczynku. Usiądźcie wygodnie i poproście Mamę lub Tatę o przeczytanie zagadek. Myślę, że bez problemu poradzicie sobie z bajkowymi zagadkami.

Był drewnianym pajacykiem
co miał ludzki głos,
Lecz gdy głosem tym nakłamał
To rósł mu nos.     /Pinokio/

Każda królewna
A tym bardziej ona,
Uważać powinna na wrzeciona.   /Śpiąca królewna/

Kto na tańce w pałacu
czasu miał niewiele?
Kto, wybiegając z balu,
Zgubił pantofelek?    /Kopciuszek/

Gdy się urodziło,
szare, brzydkie było.
W pięknego łabędzia
Później się zmieniło.   /Brzydkie Kaczątko/

Oni, gdy zbłądzili w lesie,
W Baby Jagi wpadli szpony
Przez to, że nadgryźli domek,
co z piernika był zrobiony.   /Jaś i Małgosia/

Kto za siedmioma górami
I za siedmioma lasami,
Mieszkał w chatynce maleńkiej
Z siedmioma krasnoludkami?  /Śnieżka/

Mała jak paluszek
W płatkach róży spała.
Aż dnia pewnego, żaba ją porwała.
Czy wiesz jak na imię ta panienka miała?  /Calineczka/

Na pewno doskonale znacie  te postacie.  Może macie  w  domu  książeczki  z  nimi – jeśli  tak, to  spróbujcie odnaleźć je na ilustracjach. Wybierzcie jedną bajkę i poproście Rodziców, żeby przeczytali Wam ją wieczorem przed snem.

Zachęcam Was również do podjęcia wyzwania w grach memory:

https://eduzabawy.com/gry-online/memory/bajki/

https://learningapps.org/view181832

Możecie także skorzystać z bajkowych puzzli:

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/244643-psi-patrol

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/254260-kraina-lodu-2

Pięknie Wam dziękuję, jestem z Was dumna, Wasi Rodzice na pewno też!

 

Zadania na Środa 02.02.2022 r.

Witam Was kochane Wiewióreczki!😃

Zanim będziemy dalej poszerzać swoją wiedzę na temat bajek, na początek proponuję zabawę ruchową „Droga do krainy bajek”. Układamy długą skakankę (sznurek) w dowolnym kształcie. Waszym zadaniem będzie stopa za stopą przejść po skakance – „po krętej drodze do krainy bajek”. Podczas powtórzenia zabawy można zmienić położenie skakanki.

W krainie bajek dzisiaj szczególną uwagę zwrócimy na jedną bajkę. Rozwiążcie zagadkę a dowiecie się, o jaką bajkę chodzi.

Jaka to dziewczynka

ma roboty wiele,

a na pięknym balu

gubi pantofelek?

Czy pamiętacie, co takiego przydarzyło się Kopciuszkowi podczas balu? Wysłuchajcie uważnie bajki i przypomnijcie sobie historię dziewczynki o dobrym sercu.

Następnie odpowiedzcie na pytania :

– Dlaczego dziewczynka została nazwana Kopciuszkiem?

– Jak macocha i jej córki traktowały Kopciuszka?

– Co zrobiła wróżka, aby Kopciuszek mógł pójść na bal?

– Którą godzinę wybił zegar, gdy Kopciuszek opuścił bal?

Zastanówcie się, który z niżej wymienionych przedmiotów najbardziej pasuje do bajki o Kopciuszku:

• czapka

• piernik

• zegar

• koszyczek

Dlaczego wybraliście właśnie zegar? Macie rację, zegar wskazuje czas, a Kopciuszek musiał opuścić bal o odpowiedniej porze, czyli przed północą.

Zachęcam Was także do zabawy „Pomagamy Kopciuszkowi”.

Przygotujcie z pomocą rodziców dwie miseczki – jedną pustą, a drugą wypełnioną np. kaszą jęczmienną i fasolą lub grochem. Waszym zadaniem będzie jak najszybsze oddzielenie fasoli (grochu) od kaszy. Następnie możecie ułożyć z fasoli (grochu) obrazek dotyczący wybranej bajki lub wysypać kaszę na tackę i na niej paluszkiem narysować obrazek.

Proponuję także ułożenie obrazków wg kolejności zdarzeń – Kopciuszek

https://learningapps.org/1558154

 

Wczoraj omawialiśmy bajkę o Czerwonym Kapturku, możecie skorzystać także z gry Memory Czerwony Kapturek.

Zachęcam Was także do utrwalenia liczb.

https://szaloneliczby.pl/rozpoznawanie-liczb-ze-sluchu-1-10/

Na koniec proponuję wysłuchanie piosenki „Bajki śpiewajki – Kopciuszek”.

 

Myślę, że przyjemnie spędziliście czas na wykonywaniu zadań. Życzę miłego dnia!😃

 

 

 

Zadania na Wtorek 01.02.2022 r.

Witam Was bardzo serdecznie!

Kochane Wiewióreczki lubicie baśnie, bajki i bajeczki? Na pewno tak. Niektórzy z Was lubią słuchać, inni oglądać, a niektórzy może nawet już próbujecie czytać sami książeczki.
W tym tygodniu zapraszam Was do świata bajek i baśni.
Na początek proponuję obejrzenie filmiku a dowiecie się „Jak powstaje książka”.

https://youtu.be/Sfi381rhxUUtu

A teraz przypomnijcie sobie, jakie są zasady korzystania z książek. 

https://youtu.be/BehV1UbZXaE

Książki, bajki i baśnie nie tylko bawią, ale przede wszystkim uczą.
Dzisiaj proponuję Wam obejrzenie bajki pt. „Czerwony Kapturek”.

https://youtu.be/rsyWGB_CGXQ

Po obejrzeniu bajki odpowiedzcie na pytania:

– Dlaczego dziewczynka miała na imię Czerwony Kapturek?
– Co niosła dziewczynka w koszyku?
– O czym przypominała jej mama?
– Dlaczego dziewczynka szła do babci?
– Kogo spotkał Czerwony Kapturek?
Teraz zastanówcie się i odpowiedzcie rodzicom, czego bajka Was nauczyła? – trzeba zawsze słuchać mamy;  nie wolno rozmawiać z obcymi; należy opiekować się osobami starszymi i chorymi.

Następnie zachęcam Was do wykonania pracy plastycznej dowolną techniką na temat treści bajki „Czerwony Kapturek”.

Możecie także rozwijać swoją spostrzegawczość a także doskonalić umiejętność wycinania wykorzystując kartę pracy z puzzlami. Należy je wyciąć, następnie złożyć obrazek o Czerwonym Kapturku w całość.

Karta pracy puzzle

Na koniec proponuję Wam wspólną zabawę rytmiczną z Kapturkiem z Tańcobajki o Czerwonym Kapturku.

https://youtu.be/mLhL5r1ZsFU

Zapraszam Was na jutro, będziemy dalej zgłębiać wiedzę na temat bajek i baśni.

Życzę Wam miłego dnia!