Matematyka …

Realizacja programu grantowego „Rosnę z matematyką” polegała m. in. na poszukiwaniu elementów matematyki w przedszkolu i na placu zabaw. Dzieci poszukiwały elementy, przedmioty w określonym kształcie, porównywały ich wielkość, przeliczały elementy, układały figury wg kodu.

Mierzyły różne przedmioty wykorzystując dłonie, stopy, centymetr, sznurek, porównywały wzrost kolegów.

Układanie figur wg kodu

Mierzymy, co się da i czym się da

Poszukując elementów matematyki na placu zabaw dzieci mierzyły za pomocą metrówki, patyka długość elementów sprzętu na placu zabaw, odległości miedzy nimi i wysokości, przeliczały drzewa na placu zabaw, porównywały ich wysokości – określały, które wyższe
a które niższe, które ma grubszy pień a które cieńszy.

Mierzenie długości elementów

Dzieci zbierały także szyszki, kamienie, patyki na placu zabaw, sortowały je, a następnie wykorzystały do przeliczania, układania działań, porównywania ilości wykorzystując znaki matematyczne.

Zbieranie materiału przyrodniczego

Na placu przedszkolnym dzieci również utrwalały i poszerzały swoją wiedzę matematyczną uczestnicząc w zabawie „8 kratek”.

„8 kratek”

W ramach realizacji programu dzieci także uczestniczyły w zabawach z wykorzystaniem kolorowych kubeczków oraz dużej kostki do gry. Rzucając kostką dzieci dobierały odpowiedni kolor kubeczka zgodny z liczbą oczek. Rywalizowały ze sobą w drużynach, której uda się ułożyć wyższą wieżę.

Innowacja „Kodowanie na dywanie”-układanie wież z kolorowych kubeczków wg kodu

Prowadzono również zabawy z wykorzystaniem maty do kodowania, kolorowych kartoników, strzałek i cyfr. Dzieci układały kartoniki w odpowiednim kolorze zgodnie z instrukcją słowną. Następnie układały skrypt z wykorzystaniem strzałek i cyfr dla rycerza do wejścia na zamek.

Zamek z kwadratów

Dzieci układały kolorowe kubeczki na macie do kodowania wg kodu, odczytywały ich położenie, odwzorowywały symetrycznie położenie kubeczków.

Wykorzystując robota GeniBota oraz karty do kodowania, dzieci miały możliwość kodować muzykę.

       

Programowały również robota GeniBota w taki sposób, żeby mógł pokonać sztafetę. Mając do dyspozycji 2 GeniBoty dzieci mogły także rywalizować ze sobą w drużynach, który GeniBot szybciej dotrze do celu.

Sztafeta z GeniBotem – programowanie GeniBota za pomocą kart do kodowania.